Oferta
DIAGNOZA
- Kompleksowa diagnoza specjalistyczna dzieci i młodzieży:
- indywidualne badania psychologiczne uczniów z problemami dydaktyczno-wychowawczymi, niepowodzeniami szkolnymi, zaburzeniami zachowania, somatyczno-wegetatywnymi oraz trudnościami emocjonalnymi i adaptacyjnymi;
- indywidualne badania pedagogiczne pod kątem gotowości do podjęcia nauki w szkole, opanowania podstawowych technik szkolnych
i przyczyn trudności w nauce, w tym specyficznych trudności w uczeniu się; - indywidualne badania psychologiczno-pedagogiczne dzieci i młodzieży wymagających kształcenia specjalnego;
- indywidualne badania logopedyczne.
- Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualnego nauczania, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz kwalifikowanie do różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wydawanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
TERAPIA
- Indywidualna terapia psychologiczna dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi (m.in. dzieci lękowych, z fobią szkolną, z mutyzmem,
z trudnościami wychowawczymi i w adaptacji społecznej oraz z zaburzeniami somatyczno-wegetatywnymi). - Terapia uczniów z zaburzeniami w nauce czytania i pisania, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
- Zajęcia dla dzieci w młodszym wieku szkolnym z trudnościami w uczeniu się matematyki.
- Indywidualna terapia logopedyczna (w tym dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz uczniów
z niepłynnością mowy). - Zajęcia warsztatowe dla uczniów z zakresu profilaktyki uzależnień.
- "Trening pewności siebie", dedykowany dla dzieci doświadczających przemocy ze strony rówieśników. Podczas tych zajęć uczestnicy poszerzają swoje umiejętności społeczne, zwiększają poczucie siły i wiary we własne możliwości oraz zdobywają narzędzia do budowania wysokiego poczucia własnej wartości.
- Zajęcia prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
- Zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się.
- "Trening Umiejętności Społecznych" i "Trening Kontroli Złości".
- Dziecięca matematyka wg. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Głównym celem tej metody jest wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci oraz dobre przygotowanie dzieci sześcioletnich do podjęcia nauki w szkole.
DORADZTWO ZAWODOWE
- Określenie zainteresowań i uzdolnień zawodowych uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych pod kątem przygotowania do wyboru zawodu i planowania kariery zawodowej.
- Badania psychometryczne orientacji szkolnej i zawodowej. Diagnoza uczniów w zakresie predyspozycji do wykonywania zawodu.
OFERTA DLA RODZICÓW
- Warsztaty "Szkoła dla rodziców" i "Rodzeństwo bez rywalizacji". Zajęcia warsztatowe w zakresie treningu umiejętności wychowawczych, wspierania rodziców w rozwiązywaniu problemów związanych z funkcjonowaniem rodziny, wychowaniem dzieci oraz budowaniem pozytywnych relacji między rodzicami i dziećmi oraz między rodzeństwem.
- "Systemowa terapia rodzin". Terapia przeznaczona jest dla rodzin, które wymagają specjalistycznej pomocy, dotyczącej oddziaływań na wszystkich członków rodziny.
- Wspieranie rodziny w sytuacjach kryzysowych (zgon, rozwód, rodzina, zrekonstruowana, eurosieroctwo).
- Punkt konsultacyjny na terenie poradni.
- Informacje o instytucjach i stowarzyszeniach udzielających pomocy rodzinie.
- Mediacje i Mediacje Rodzinne.
DZIAŁALNOŚĆ WSPIERAJĄCA SZKOŁY I PRZEDSZKOLA
Warsztaty tematyczne i prelekcje dla nauczycieli prowadzone są według zgłaszanych potrzeb.
- Zajęcia grupowe dla dzieci i uczniów prowadzone na terenie szkół i przedszkoli:
- realizacja programu profilaktyczno-wychowawczego "Jak sobie radzić z agresją i przemocą w szkole”;
- zajęcia korygujące zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo;
- zajęcia integracyjno-adaptacyjne według programu "Spójrz inaczej”;
- zajęcia dotyczące prawidłowej komunikacji między rówieśnikami;
- warsztaty dla uczniów z zakresu profilaktyki uzależnień;
- filmoterapia.
- Prelekcje dla rodziców i uczniów prowadzone na terenie szkół:
- warunki prawidłowej komunikacji;
- cyberprzemoc, alkohol, dopalacze, papierosy, narkotyki – jak bronić nasze dzieci;
- specyfika funkcjonowania dziecka z cechami nadpobudliwości psychoruchowej;
- jak reagować, gdy pojawiają się trudności wychowawcze.
- Wsparcie dla nauczycieli:
- spotkania z pedagogami i psychologami radomskich szkół i przedszkoli organizowane na terenie poradni;
- doradztwo psychologiczne na terenie szkół i przedszkoli;
- punkt konsultacyjny na terenie poradni dla nauczycieli;
- działania interwencyjno-mediacyjne na terenie szkół i przedszkoli;
- nawiązanie sieci współpracy z wybranymi placówkami oświatowymi;
- współpraca z przedszkolami i szkołami w zakresie realizacji zaleceń postdiagnostycznych zawartych w opiniach i orzeczeniach.
- Program profilaktyczny dotyczący uzależnień dla:
- przedszkoli – zajęcia profilaktyczne skierowane do rodziców;
- szkół podstawowych – szkolenie dla członków rady pedagogicznej, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycieli klas starszych;
- szkół ponadpodstawowych – szkolenie członków rady pedagogicznej.